Friday, April 15, 2011

Gunung Kinabalu telah ku Tawan - Part 2

3 March 2011

Bangun seawal jam 5,40 pg sbb nk kene bertolak awl. Suhu pagi 2 jgn ckp la, sejuk gle~! Aku rase mahu 18 darjah celcius. Rasa mcm dh kat kaki Gunung Everest dan pon. kekeke;p . Dah sejuk nk mandi pon mls2 je. Sume tggu turn nk mandi sbb ade satu je bilik air yg ade air panas. huhuh. Tepat jam 6.30 pagi ktorg sume dh siap2 dan tgh packing mane yg patut dan kemudian ktorg trus masukkan barang dalam van. Lepas 2, ktorg check out dari TM Resort~ Sebelom ktorg gerak ke Kinabalu Park, ktorg sempat jgk bergambar dan amik vedio2 mne yg patut. Almaklumla, nk wat vedio kenangan. hee

Jam 7 pagi ktorg meneruskan pernjalanan ke Kinabalu Park tuk pendaftaran dan amik makanan tghari tuk makan semasa pendakian nnt. Setibanya kat sne, Azmir pergi register tuk ktorg dan ktorg mcm biase la, msti amik gmbarkan. Wajib 2~! hee~ Lepas register je, ktorg teros g amik makanan, dan bila dh dpt makanan 2, ya Allah~! mnyumpah2 ktorg. Rupa2nya, dlm 2 cume ade sandwich keju dan ayam, 2 biji telor, epal ngn pisang je~! Ape prasaan korg mase 2 klu korg byar mahal2, then cume dpt bnde 2 je? huhuh. Nak wat cmne, nk xnk amik je la. Tapi ktorg wat breakfast je~! hee :) Sebelom ktorg bergerak ke checkpoint Mersilau, ktorg smpat amik gmbr rmai2. Setibanya kat sne dlm jam 9 pagi, ktorg wat regangan badan sebelum memulakan pendakian. Mase 2, guide ktorg Johan bgtau klu ktorg perlukan tongkat tuk mendaki gunung 2 nnt dan ktorg ramai2 bli kecuali Azmir. hee. RM5 je, so xksh sgtla. hee~

Sebelom mulakan pendakian, ktorg di brief dahulu track yang akan ktorg lalu. Dan kemudian ktorg timbang beg masing2. Dan mase 2 beg yg aku bawak seberat 9kg. Dan yang paling berat dimenangi oleh en.Fazli~! kekeke:p 12 kg kot~! power argghh~! hee:p Lepas 2 mcm biase bacaan doa, smoga ktorg slamat dlm perjalanan. Si Azmir mcm biase akan lead dpn, dan aku dua dri blkg. Tapi ntah mcm mne lpas 1km pertama aku bleh lead ngn azmir kt dpan. Semangat gle mase 2!! Nadia lak mase starting nmpk keletihan sbb die xde wat training. Die xde stamina sgt, n lmbt panas. Kemudian, setiap checkpoint ktorg akan amik gmbr, dan ktorg ade lalu beberapa tmpt menarik, seperti view kaki gunung kinabalu, air terjun dan sebagainye~ Sampaila di checkpoint ke 5, dan kilomater 5, kaki aku dh start sakit2. Mase 2 aku rase mcm nk giveup pon ade. Terpakse telan ubat byk2, n sapu ubat angin kat kaki. Tapi nk xnk aku kene kuatkan semangat smpai ke Labanrata, coz kt c2 ktorg akan tdo dan berehat sebelom ktorg mulakan semula pendakian ke puncak.

Setiap kali kaki aq terasa sakit aku terpakse berhenti dan sejak sakit 2, aku mula berada kat belakang skli, dan yg laen teros di hadapan. Aku tggal sorg2 kt blkg ble aku berada kt kilometer 6. Dan aku teros perlahan2 smpai la kat kilometer 7, tggal aku mayo ngn kak dila. Kak Dila pon kaki skt gak, so ktorg slow2 je la. Tpat jam 5.40 ktorg selamat tiba kt Labanrata~! yeah~! Akhirnya, aku bjye gak sampai target aku, tp mase ni aku perlu rehat cpt, coz xnk kaki injured trok. Sampai je kt Labanrata, ktorg tros makan kt c2~! Makanan kt c2, jgn ckp la, sdap gle~! Lpas makan je, ktorg check-in blik, dan lpas 2 aku tros tdo. Aku perlu rehat yg ckup. Jam 10 mlm ade satu perkara berlaku, mase sume tgh tdo, ade satu bunyi dentuman yg kuat jatuh, dan tros berlari kluar. Mase 2 sume sdar tp wat xthu je, lpas smpai la aku terjaga blik ble dgr kecoh2. Sume plik sape yg kuar x kunci pintu dan sape yg kuar masuk bilik. Mule2 ktorg ingt pencuri tp rupanye2, setelah dibincang2 dan teka meneka, rupanye2 EN.FAZLI~!! hahaha. Bunyi dentuman 2 rupanya die terjun dari katil sebab x tahan skit perot~! kekeke:p . Lepas 2 sume smbung balik tdo.

4 March 2011

Dan tepat jam 1.30 pg ktorg bangun tuk pekena supper. Dah siap2 packing dan pekena supper, ktorg tros memulakan pendakian ke puncak jam 2.30 pg. Mase 2 gelap, dan sume takot2 je. Dah la penat x ilang lg, tp kaki dh ok. Nak naek ke puncak lak, kene naek byk tangga, kalah tangga Batu Caves aku rase. hahaha:)) Pas2 torg kene jalan lereng2 gunung. perghh~!! Mase 2 Allah je yg thu, klu ktorg jatuh curam 2, haih. Pas2 ble dan separuh jalan ktorg mule berpecah. Ongah lead kt depan, diikuti aku, then Nadia, Tuty dan en.Fazli. Aku xbleh ikut yg laen jln bhnti jln bhnti sbb aku takot kaki aku akan injured balik. So, ktorg berlima teros mendaki smpai ke puncak~!! Nadia org yg pertama smpai, diikuti Ongah, Tuty, aku ngn en.Fazli. Dan yang laen smpai kemudian. Jam 6 lebih ktorg smpai ke puncak. Alhamdulillah, sume bjye smpai. Ktorg amik gmbr puas2 kat atas puncak, mmg xsgka impian aku selama ni tercapai jugak akhirnye! Kemudian ktorg trun ke bawah sbb nk peluang kpd pendaki laen tuk bergambar. Puncak die kecik je, x bsar pon. hee~ . Kemudian bila dan smpai ke kaki Gunung, ktorg pergi semula ke Kinabalu Park tuk amik sijil. Dan kembali semula ke TM Resort tuk bermalam.

5 March 2011

Keesokan harinye ktorg pergi menikmati Kolam Air Panas Ranau. Kat sne tmpt die cntik sgt. Tapi yg spoilnye, air kene tadah sendiri. hahaha. Last2 ktorg mandi kt swimming pool yg ade kt c2. Then tgh ari2, ktorg check-out dan kembali semula ke Kota Kinabalu. Ktorg sempat jgkla shopping2 kt Pasar Philiphine dan tros ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu. Flight jam 7.30 mlm. Ktorg selamat tiba di semenanjung jam 10 mlm.

p/s : Thank 2 all underestimate team for ur support 2me. And congratulation 2 all The Underestimate coz bjye sampai ke puncak tertinggi di Malaysia dan yang ke 20 tertinggi di dunia~! CONGRATES!!

Mari Like~!

Zu said...

Wah. 9 kilo je berat beg? Hehe.

Encik Fazli tu, tidur kat tingkat dua apa? Cett. Gimik bunyi macam kuat semacam. Huhu.

9kg pon berat 2. heee~

aah, katil tu 2 tingkat, so die terjon mmg kuat la bunyikan kan. kekeke:p

paklee said...

perrgghh...dentuman...cam dentuman guruh lak...hehe

peerrggghh...cam dentuman guruh..kekeke

aku di jalanan said...

boss : haahha. 2 la, sy yg nyenyak tdo pon leh tjaga, mmg kuat 2 boss! meor yg ssh nk kjut bgun tdo pon leh tjaga. mcm mne 2? hahaha:))

Anonymous said...

jelesnyerrrr..awak dh smpai puncak Gk....hrap2 semasa pendakian nnt x aral melintang yg menghalang diriku smpai ke puncak.....amin.

aku di jalanan said...

insyaAllah. jgn risau. sumenye akan berjalan lancar. cume kene jg diri sbb mgkin akan injured semasa pendakian :)