Sunday, December 19, 2010

What A Tremendous Weekend!!

Seperti sediakala, weekend aku akn diisi dgn aktiviti2 yg best! Entry sblom nih aku ade mentioned psl nk panjat Gunung Datuk kan? Mmg btol lah 2, hahaha. Ok, sempena Gunung Datuk ni, aku ngn Mayo (osmet) seperti biase akan melakukan keje2 underestimate. Aku seperti biasa setiap mggu hari Sabtu akan bekerja dan tanpa di duga, lpas balik kje mayo tros ajak aku g swimming pool. hahaha. Nak jadikan cter, swimming pool area umah ktorg ttup, pas2 ingt nk g bandar, dah smpai Bandar Hilir lak swimming pool MBMB tutup coz ade family day. Cis!! dah la pnt redah jem msuk bandar, alik2 ttup lak. Pastu nk jdikan cter tuk puaskan ati masing2, ktorg pegi Pusat Akuatik Hang Jebat! Sampai je kat sne, ktorg tgk bukak, ape lg tros parking kreta la! hahaha.

Ni kire 1st time la ktorg smpai kt c2, coz sblom ni kt area umah je. So mse 2 jam bru kol 5, then bleh msuk mandi pkol 6 coz ade bdk tgh training berenang. So sementara tggu 2 blaja la ckit2 skill berenang dari diorg. Al-maklumla, kt ni mane ade pegi kelas2 nih. Tapi stkat berenang 2 tahu la. Laut pon dh redah kan. hahaha. Kat c2 dapat tgk gelagat2 dak2 kecik bru nk blaja berenang, klaka gile. Nnt, klu dh kawen n ade ank aku nk antar diorg g klas la. Xnkla jd mcm aku, berenang mcm 2 je. hahaha. So, tepat pkol 6, ktorg msuk air le, byran cume RM3 je. Puas ati, dpt lak kolam lumbe 50m. Aku lak dah dpt kolam mcm 2 sape yg xnk wat fitness! Aku pon mula la wat ujian jantung aku kt c2. Tapi apekah daya, 50m pon xmampu nk abiskan. tapi dlm 40m 2 dpt la. So kire mmg puas ati la aku ngn mayo dpt berenang kt tempat standard mcm 2. hehehe:p

Hari Ahad plak, seperti di rancang ktorg melakukan ujian kaki di Gunung Datuk, Rembau, N.Sembilan. Mase ni mmg sronok la x terkata la. Al-maklumla, dah sbulan x naek gunung. Tapi, mase aku bgun Subuh 2, aku dh dpt rase mcm ade yg x kene klu aku naek kali ni. So, aku dh standby mcm2, seperti sluar pendek, aku pkai tight, bandage, ubat2 aku dan laen2. So, tepat jam 7.30 ktorg dh kumpul kt MMU, then 8.30 ktorg bergerak ke Rembau. Tiba kat sne dlm pkol 9.10. Tolak tambah mase nk bersiap , warming up sume, dlm pkol 10 ktorg dh bergerak naek ke Gunung Datuk. 1st stage ni, ,mmg ssh gle!! Klu xde fitness, mmg hancur. So seperti yg aku jgka, pnt swimming smlm x hilang lg. Then 1st stage aku dh sgkut. Mcm nk give up pon ade. Tapi mental aku dh terlatih, so aku kuatkan semangat aku dan cube cari tempo agar x cpt pnt. So akhirnye aku bjye smpai kat 1st checkpoint. Ktorg berehat dlm 15 minit kt c2 tuk amik nafas then regang2 kan kaki. 

Lepas rehat, ktorg meneruskan perjalan, 2nd stage ni x pnt sgt coz jalan die byk mendatar dlm 30-45 deg je. So bleh dh smpai kt last stage, kaki aku lak wat hal. Aku dh rase ape yg aku rase sblom ni. Urat2 mula menarik, lutut mula rase skt. Tapi aku perlahankan tempo, then troskan perjalanan smpai puncak. Alhamdulillah, aku berjaye smpai kt puncak Gunung Datuk dlm mase 2 jam. Rekod aku sblom nih 1jam 40 minit. Mase 2 fitness tgh kuat. Kat atas puncak 2 ktorg rehat dml 1 jam, makan2 makanan ringan agar sume dpt energy blik. Mase nk trun lak sume trun dlu, tggal aku ngn Azmir. Azmir cbuk nk cari buah oren die kt puncak. Adeyh, mcm2. hahaha. So, mase tgh duk cbuk2 2 Azmir suh aku trun dlu. Mase ni la bermula segala2nya. Trun Gunung nih, memerlukan lutut yg kuat coz tahap kecuraman nye bleh tahan. So, aku gunakan tempo yg perlahan agar x cpt cederakan lutut ni. Rekod aku trun dlu adlh 50 minit. Tapi mse ni dh x pkir rekod dh, kaki dh out! So aku troskan tempo 2 smpai satu tempat yg berhampiran ngn 1st stage, aku teros telan ubat tahan sakit, angin urat, dan bgkak urat, Aku sapu flanil dan spray agar x kejang then aku balut lutut aku kuat2 spy die x byk gerak. 

Mase ni cabaran tuk aku adlh kt 1st stage nih, yg curam gle. So aku perlahankan lg tempo aku dan lbih berhati2. Alhamdulillah, aku bjye tiba kt base camp. Aku dh xthu brape lme mase aku amik untuk trun. Aku bersyukur gak coz x sshkn kawan2 aku tuk angkat aku atau papah aku. Cume skrg ni aku perlu rehat sckupnya untuk Gunung Liang agar pulih cpt. Klu x, aku terpakse tarik diri . huhuhu. Harap2 aku dpt pegi.


p/s : Ramai yg ingt hiking ni sng, tp sbliknye. Bende yg pling pnting nk hiking ni adalah mental. Mental kne kuat, klu asyik merungut je xpyh la berangan nk pnjt. Duk umah maen game pon bgus. Untuk pengetahuan semua jgk, Gunung Datuk adalah gunung kedua yg pling ssh kat Malaysia. Bekas pendaki everest jgk dtg ke Gunung Datuk untuk training fitness. Sape2 rasa nk pnjt bgtau la.ok~ :) Sekian~


Mari Like~!

No comments: