Sunday, November 28, 2010

Ngabas Borneo '11 @ Cameron Highland - Binding Programme

Kali ni, aq cbuk lak ngn program Ngabas Borneo '11. Sebagai pengarah program, mcm2 aq hadapi sepanjang perlaksanaan program ni. Hal ini termasuklah kes committee yg ade mslh peribadi. Huh, pening gak kpl nk setlekn mslh diorg nih. Ni aku start, dri sblom binding la. Aku dpt satu kes tntg mslh peribadi nih, adeyh. Aku kalau kire kwn2 ni aku x ksh sgt. Lantak la, korg nk wat pe pon. Tapi bile pkir balik, ni program aku. Aku nk yg tbaek tuk prog ni. So, sbg ketua prog ni, mcm2 dlm kpl aku. So, untuk blaku adil dan tanggungjawab sbg seorg ketua, aku putuskan agar die tolak msalah peribadi demi tugas die ni. Aku amat memerlukan 100% commitment dari sume committee. Akhinya die bjye gak buang mslh dier 2. So aku rse lega ckit wlupon aq segan ngn dier sbb aq dh anggap die mcm abg aq sndri. 

So, perjalanan prog bermula jam 9 malam. Semua diminta berkumpul jam 9 mlm agar xde yg terlewat sbb bas akan ade jam 10 mlm. Mcm biase r mintak kumpul awl ni, sbb "MMU STUDENT". hahaha. Alhamdulillah, aku tgk sume bg commitment tuk ari pertama. Sume hadir sblom jam 10 mlm tp mslh nye ade gak mlm 2. Ni blaku apabila bas lak yg lmbt. hahaha. Sejam lbih gak r tggu bas. Ntah mne la yg dier pegi. Dalam kol 10.45 mlm bas pon smpai, tp driver bas bwk lg mslh. Ni sbb dier xnk pegi Multimedia University, Cyberjaya tuk amik bdk cyber. Ade 4 committee dr cyber. Die ckp die di bayar tuk pegi Cameron Highland je, kuang ajaq!! Die ckp lg klu nk pegi cyber kne byr lg dlm 300++. Siot je ayat dier, ckp mcm kt xbleh bayar je. So, xnk pnjg cter, ktorg suh dak2 dr cyber tggu kt highway dengkil ( klu x silap aku ). Setle je, tros bas grak.

Dalam perjalanan pon, mcm2 mslh gak blku, tp naseb baek sumenye lancar (mls nk type pnjg2, hahaha). So sng cter, ktorg smpai kt Cameron Highland kol 5.40, ngam2 subuh. Pas2 bas bhnti kt dpn Maybank. Ktorg lpak2 kt luar smntara mnunggu pagi, mbincangkan masalah yg akan dtg. En.Fazli (Boss), Azmir, Ongah & Bob dh plan nk panjat Gunung Perdah. So ktorg lak plan nk g pusing2 kt area Berinchang. Dalam hal nk planning ni, driver bas lak wat prob, dier ckp klu nk naek, naek tros, lpas ni dh xpyh naek lg. Ktorg bgang la coz ktorg nk pegi KEA Farm ari last, alik2 dier nk kt ikut kpl dier. Tp ktorg still ngn plan ktorg. Ktorg breakfast kt kdai mkn dpn maybank 2. Pagi2 dh pekena Laksam! pergh!! smbal dier mnyegat btol. mmg layan~ Pas2 dlm 8.30 pg, ktorg nk gerak dh then amik gmbar dlu.

So, lpas antar Boss, Azmir, Bob & Ongah kt check point, ktorg meneruskan langkah ktorg ke Cactus Point seperti yg dirancang. Tapi nk dijadikan cerita, Cactus Point x bkk lg. So , Abg driver mncadangkan ktorg pegi Honey Farm (ntah ye ke x ni, hehehe). So mse smpai je kt sne, driver bas mcm x puas ati lg ngn ktorg coz ktorg xnk ikut plan dier. Aku ngn Faizol mmg bgang la, coz ktorg dh plan kot, ktorg dh wat tentatif mcm 2, dier ske ati lak nk wat tentatif dier sndri. Agak bengangla. So, ktorg mmg x puas ati. So, si Zainol lak mintak aq jelaskan sume tentetif kt abg driver 2. So dgan yakinnya aku explain sume skli tentatif ktorg. Pas2 dier ni jenis kpl batu, & xbleh trima idea ktorg. Die berkeras nk ikut kepala dier. Aku ngn Faizol pon blah je la. Si Zainol lak dtg kt aku n ckp bg dier mse nk explain n basuh driver bas 2. Aku ok je, so biarkan si Zainol ngn mamat 2.  Aku pon trus trun bwh ngn Faizol pegi tgk lebah. So, dh nk smpai bwh, si Zainol lak tpon , nk bgtau something. Aku pon tros naek le ngn Faizol. Dah bincang sume, so si driver akhirnya mngalah & cube ikut prog ktorg. Rase agak legalah ckit. Coz slme wat prog, xprnah aku jumpe ngn driver bas mcm ni. Ni kire 1st time la. 

Next, lpas Honey Farm, ktorg tros pergi Cactus Point. Kat sane ade la yg bli2 cactus tp selebihnya sume  juz tgk2 dan amik gambar. Lpas 2, ktorg tros trun ke MARDI. Kat c2 bleh tgk mcm2 tanaman dan buah2han yg ade. Otw nk pegi 2 , tnmpk Boss, Azmir, Bob dan Ongah melambai2 tepi jalan. Diorg dh slamat trun pon. Alhamdulillah. So, ktorg meneruskan perjalanan ke MARDI. Kat sne dpt tgk mcm2 tumbuhan dan buahan2han. Kat sne ade gak makan strawberry ice-cream. Best!! Contoh seperti berikut :-






Dah puas bergambar dan happy2, ktorg pegi smula kt tanah rata tuk makan tghari. Lepas makan 2, dlm pkol 1 ingt dh nk gerak, tp satu lg kejadian yg menimpa ktorg. Bas ROSAK!! kuang ajaq! Mase ni dh serabot gak kpl aku, tp stay cool. hahaha. So, ade la sejam lbih bas rosak. Dalam kol 2 lbih bru la bas jalan. Nasib baek tempat tggal 2 dekat je. So, ktorg cube la arrange mane yg boleh tuk Binding kali ni. So, smpai je sume HIGH-COM tros bersiap tuk next activity. HIGH-COM adalah aku sndri, boss, Azmir, Faizol, Lea dan Ongah.  So next activity ktorg mulekan ngn ice-breaking dlu, coz mcm biase la bkn sume committee knl antara diorg. So ade la beberapa game ice-breaking untuk memanaskan badan. Dah setle ice-breaking tros ktorg wat "explore race". Tapi mse 2 hujan lak.  So, ktorg tpkse arrange balik game ni. So dlm pkul 4.45 bru lah mulanya explore race 2. Tapi explorace 2 bkn game biase, tp berdasarkan program yg akan di buat nnt. So game ni mmg best! tp kesuntukan masa lak. So, abis dlm pkul 7 then balik tros sume same2 siapkan makan malam. Lpas makan malam, ktorg mulekan activity strosnye kol 10 coz sume cbuk duk layan badminton. Siap pasang LCD Projector 2! hahaha.Malam 2 diorg ade presentation tntg ape yg diorg maen mse explorace ptg 2. So game malam 2 agak panas ckit. Ade perdebatan dalam setiap kumpulan. Game ni abis pkol 1.30 pg.

Keesokan harinya sume bgun awl pagi tuk siapkn sarapan pagi. Lpas 2 pkol 9 pagi, ktorg mulakan game "Simulasi". Game ni tntg program jgk, tp diorg kne rancang sndiri program 2. So, pagi 2 pon ktorg dpt tgk idea2 fresh dri org2 baru. Tapi yg pling mse aku ngn Azmir debat ngn Zainol dan Syafiq. Ktorg sje timbulkan isu2 panas agar diorg xdapat jwb. Tapi apekah daya, diorg ade je jawapan yg nk dibentangkan. Tapi disebabkan kesuntukan masa, game 2 tpkse dihentikan setengah jalan. Ktorg selesaikan sumenye tghari 2. So, wlupon sume dh selesai, tp aku anggap Binding 2 masih lg blom selesai sbb ade byk benda lg yg xdpt ktorg bntangkan. So, mase dah packing2  2, Faizol bertanyakan tntg duet rumah sbb boss ckp dier x thu ape2. Kalu ikut ape yg dibincangkan, boss yg akan bayar, tp sbb bukan aku yg deal, so aku pon xbleh nk cakap ape2. 

Mase ni agak tegang gak coz owner umah dh dtg. So, cara tbaek, ktorg kumpulkn duet yg ade tuk bayar duet umah 2. So, mcm2 hal yg blaku sepanjang prog 2, tmasuk hari2 terakhir. Lpas 2 ktorg makan tgh ari kt Tanah Rata, dan meneruskan aktiviti pusing2 di ladang strawberry beli2 sayur dan sebagainya. So lpas 2 ktorg meneruskan perjalanan pulang ke MMU melaka. Ktorg selamat tiba jam 10 malam.

Gambar di R&R sebelum semuanya terpisah :-



Mari Like~!

No comments: